پیشنهاد حضور رایزن گردشگری در سفارتخانههای ایران| اولویتهای گردشگری دولت و بخش خصوصی باید همسو شود
رییس کانون راهنمایان گردشگری ایران گفت: لازم است در وزارت امور خارجه با برنامهریزی های لازم مقرر شود تا در سفارتخانه های ما در سطح کشورهای جهان، یک رایزن گردشگری نیز حضور داشته باشد تا به توسعه روابط و مناسبات گردشگری با کشورهای دیگر بپردازد.

به گزارش "گسترش تولید و تجارت"، محسن حاجیسعید ضمن اشاره به نبود برنامهریزی لازم در راستای توسعه گردشگری در دوران پساکرونا، به بیان راهبردهای لازم برای توسعه گردشگری در این دوران پرداخت و از لزوم توجه به مقوله توسعه فضای تبلیغاتی و تولید محتوا در اکسپو سخن گفت.
وی ضمن اشاره به سرعت گرفتن واکسیناسیون در کشور و مهار نسبی این ویروس سرکش در کشورهای گردشگرفرست به ایران از جمله چین و کشورهای اروپایی که بیشترین آمار ارسال گردشگر به ایران را دارند گفت: امیدواریم مجدداً با توجه به نزدیکی به ایام تعطیلات ژانویه سال 2022 شاهد رونق گردشگری و سفر در کشور باشیم.
به گفته رئیس کانون راهنمایان گردشگری ایران، به هر حال با توجه به خیل عظیمی از آسیب های وارده توسط کرونا بر پیکره صنعت گردشگری، نمیتوان نگاه خوش بینانهای به آینده داشت؛ لذا لازم است دولت با ارائه تسهیلاتی که مدنظر فعالان و تاسیسات گردشگری است ضمن کمک به افزایش تابآوری تاسیسات گردشگری در چند ماه باقی مانده تا پایان سال جاری، شرایطی ایجاد کند تا در سال آینده نیز بخشی از زیانهای وارده به این صنعت جبران شده و در نهایت به سمت عادی شدن شرایط گردشگری حرکت کنیم.
هیچ برنامهریزی منسجمی برای گردشگری دوران پساکرونا در دستور کار دولت قرار نگرفته است
حاجی سعید در ادامه افزود: به نظر میرسد وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و همچنین معاون گردشگری وی با برنامه تخصصی وارد میدان نشدهاند و آنچه که مشاهده شده این است که مسئولان وزارت میراث فرهنگی کوشیدهاند از طریق برگزاری جلساتی با افراد و گروههای ذینفع در این حوزه، بتوانند با یک اجماع نظر راهی به سمت خروج از بحران ناشی از کرونا در صنعت گردشگری بیابند.
وی اولین اقدام ضرغامی بلافاصله بعد از استقرار خود در وزارتخانه را رایزنی برای رفع لجاجت هایی از سمت وزارت بهداشت دانست که همواره در طول دوران کرونا، حوزه گردشگری با آن مواجه بود.
رئیس کانون راهنمایان گردشگری ایران، یکی از مصادیق این لجاجتها را جلوگیری صِرف از انجام سفر بدون ارائه هیچ برنامه جایگزین دانست و بیان کرد: این درحالی بود که در سایر کشورها همزمان با ممانعت از انجام سفر در دوران کرونا همواره با ارائه تسهیلات مناسب، مانع از ایجاد مشکل معیشتی و اقتصادی برای تاسیسات گردشگری شدند.
به اعتقاد حاجیسعید متاسفانه فرآیند پشتیبانی از فعالان حوزه گردشگری در کشور ما در دولت قبل یا اساساً خارج از توان دولت بود یا آنکه در انجام آن اراده و اهتمام لازم وجود نداشت.
وی یکی دیگر از اقدامات سازنده و حیاتی انجام گرفته در طول مدت سپری شده توسط ضرغامی را باز کردن مرزها بر روی گردشگران خارجی و ازسرگیری صدور ویزای گردشگری از اول آبانماه سال جاری عنوان کرد.
رئیس کانون راهنمایان گردشگری ایران تصریح کرد: طبیعتاً به دنبال این اقدام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، چند ماه فرصت برای انجام اقدامات مقتضی نظیر اطلاع رسانی لازم به گردشگران ایراندوست و همچنین شرکت آژانسهای مسافرتی ایرانی که در خارج کشور فعالیت میکنند، نیاز است.
حاجیسعید همچنین اذعان کرد: متاسفانه باید گفت برنامه مشخص و مدوّنی حتی به صورت کوتاهمدت که از پیش نوشته شده باشد و بر اساس آن بتوانیم بگوییم که صنعت گردشگری در 6 ماه آینده چه موقعیتی خواهد داشت، وجود ندارد.
ضعف اساسی در مقوله بازاریابی و تبلیغات گردشگری
وی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به جلساتی که با حضور ضرغامی و فعالان گردشگری برگزار شد و در آن اولویتهای بخش خصوصی به جهت سامان دادن به وضعیت بحرانی مطرح شد، گفت: اگر وزارتخانه اولویت های خود را همسو و همجهت با اولویت بخش خصوصی قرار دهد، بدون شک کور گِرههای این صنعت بازگشایی میشود و شاهد رونق مجدد جریان سفر و گردشگری در کشور خواهیم بود.
رئیس کانون راهنمایان گردشگری ایران، یکی از ضعفهای اساسی کشور در حوزه گردشگری را عدم توانایی جذب گردشگر به کمک تبلیغات و بازاریابی دانست.
حاجیسعید تخصص، سابقه و ارتباطات گسترده و فراگیر ضرغامی با اهالی هنر، رسانه و سینما را به عنوان نقطه قوت و مثبتی دانست که با اتکا و استفاده از آن میتوان برای شناسایی جاذبههای گردشگری ایران به تمامی دنیا گام برداشت.
حضور راهنمایان گردشگری میتواند کمککننده ایران در اکسپو باشد
وی اکسپو را که با حضور 195 کشور و در مدت 6 ماه در دبی برگزار میشود، فرصتی بینظیر و مغتنم برای دیده شدن و شناسایی ایران در سطح جهان عنوان کرد و افزود: متاسفانه باید بگوییم ایران در سایه عدم برنامهریزی لازم و نداشتن محتوای کافی این فرصت طلایی را از دست داد.
بنا به گفته رئیس کانون راهنمایان گردشگری ایران، علیرغم اینکه پاویون ایران به صورت مفهومی ایجاد شده اما بازدیدکننده نمیتواند با بازدید از آن بهره برداری لازم را در خصوص آینده ایران داشته باشد و در حقیقت و به تعبیر دیگر این پاویون فکر و ذهن مخاطب را درگیر خود نمیکند.
حاجیسعید با بیان این مطلب که از ظرفیت راهنمایان گردشگری در پاویون ایران استفاده نشده است اظهار کرد: راهنمایان گردشگری در واقع مفسّران و روایتگران تاریخ هستند و غیبت آنان در پاویون ایران موجب شده است که بازدیدکنندگان از وجود شخصی برای روایت تاریخ و تمدن ایران و یا حتی خوشامدگویی گرم و صمیمی که نمایانگر فرهنگ کهن میهمان نوازی ایرانیان است محروم باشند.
باید در سفارتخانههای ایران در سطح جهان رایزن گردشگری داشته باشیم
وی همچنین با اشاره به رایگانکردن ویزای گردشگری برای بازدیدکنندگان جام جهانی فوتبال در قطر گفت: ما میتوانستیم ضمن برنامهریزی لازم با ارائه ویزای گردشگری رایگان به برندگان مسابقاتی که در اکسپو برگزار میشود، از جمعیت 25 میلیون نفری بازدیدکننده این رویداد مهم بینالمللی، یک یا دو درصد را برای گردشگری در ایران جذب کنیم.
رئیس کانون راهنمایان گردشگری ایران، با تاکید بر لزوم بازنگری در روابط گردشگری با کشورهای همسایه تصریح کرد: ایران باید در صورت برگزاری رویدادهای بینالمللی در کشورهای همسایه نظیر جام جهانی در قطر و یا اکسپو در امارات، ضمن معرفی کردن خود به عنوان شریک و برادر، نهایت استفاده و بهرهبرداری را از این موضوع انجام دهد.
حاجیسعید اظهار کرد: برای مثال هم اکنون قطر ظرفیت کافی برای اقامت مخاطبان جام جهانی را ندارد و ایران میتواند ضمن همکاری با این کشور موجب توسعه گردشگری در روزهای برگزاری جام جهانی شود.
وی همچنین در پایان ضمن اشاره به این موضوع که حوزه گردشگری یک حوزه فرابخشی است و رشد و توسعه آن منوط به همکاری همه بخشها و اجزای دولت است، خاطرنشان کرد: در همین راستا لازم است در وزارت امور خارجه با برنامهریزی های لازم در دولت جدید، به گونهای مقرر شود تا در سفارتخانههای ما در سطح کشورهای جهان، یک شخص متخصص تحت عنوان رایزن گردشگری نیز حضور داشته باشد و ضمن همراهی و مشاوره به سفیر در کشور مربوطه، به توسعه روابط و مناسبات گردشگری با کشورهای دیگر بپردازد./تسنیم